WATER WERKEN

Leerlingen en het team van bs. St. Martinus (Beegden) draaien hun handen niet om voor zoiets als ´groepsoverstijgend´ werken. Van een project waarvoor de hele school wekenlang op z´n kop moet kijken ze niet op. Wat kun je daar inhoudelijk met kunst- en cultuureducatie nog aan toevoegen? De uitdaging bij het project ´Water´ lag in de verdieping. In het programma mocht ik met leerlingen aan het werk met al het moois van water en de minder prachtige aspecten er van. Met veel aandacht voor de wereldwijde culturele en logistieke haken en ogen rondom het gebruik van water. De rol van water in de kunst(geschiedenis) diende als introductie. Daarbij werd de invulling van de workshops en zoiets als een ´eindresultaat´ volledig bepaald door de leerlingen. Docenten dachten nog hardop over een openingsfeest rondom het thema. Dat kwam er niet. Leerlingen gaven aan de genoemde invalshoeken zelf kleur en inhoud met de meest prachtige en fantasierijke uiteenzettingen en argumenten. Dat deden ze in workshops beeldende kunst: animatie-moves, cartoons tekenen en cut.ups! Daarmee begon de verdieping pas. Een redactie -met ook hier afgevaardigden uit alle (leeftijds)groepen- kwam op het idee om een filmpje te maken van dit alles. Prompt wezen ze uitvoerende producenten, scriptschrijvers en een voorzitter aan. Zij leerden van Angeline hoe je een animatiefilm maakt! Vanochtend was Ted er! Hij vertelde weer een andere groep leerlingen alles over het tekenen van een cartoon. Handig want ze konden meteen aan de slag met het ontwerpen van hun eigen waterwezens. Het hele project gaf inzicht in hoe leerlingen ván en mét elkaar leren. De mix van leeftijdsverschillen en verschillende nivo´s van denken en doen in de diverse groepen leverden een schat aan ervaringen op- niet alleen voor de leerlingen. Het leverde bovendien een expositie en die film op! Zo kwam die Grande Opening er niet, binnenkort staat wel een afsluitende prémiere op het programma met volop sushi, slide-shows, een rode loper, plastic in de oceaan en van trots blinkende kinderen. Wedden?