UIT DE FLES
In zes sessies mag ik met een handvol tot aan boven de oogleden gemotiveerde collega kunstenaars aan de slag met de leerlingen van bs. Lahrhof (Sittard). De aandacht bij de creatieve workshops gaat echter vooral uit naar hun docenten! Deze zagen vandaag hoe het team kunstenaars ieder afzonderlijk aan de slag ging binnen hun eigen discipline. Voor de allerkleinsten uit de onderbouw creëerde ik op een laagdrempelige manier een veilige setting. Eenmaal in deze modus lieten leerlingen me al snel toe in hun ‘comfort zone’. Stapsgewijs werkte ik hierin (en soms nét er buiten) aan een serie kunstwerken met ze. Op die manier werden bijvoorbeeld onderlinge manieren van (samen)werken blootgelegd en zagen we hoe verschillend leerlingen een opdracht interpreteerden en aanpakten. Samen met de docent ontdekte ik talenten, interesses en fantasieën. Alleen dáár al kan iets worden gedaan binnen de reguliere lessen. Maar de inzet gaat veel verder. Zo wordt de samenwerking tussen kunstenaars en docenten aangescherpt. De doelen van de volgende sessies worden in samenspraak bepaald. Met veel oog voor de dynamiek van de diverse groepen en aansluiting op het reguliere lesaanbod. Samen met de docenten brengen we in beeld hoe deze doelen door de inzet van creatieve werkvormen kunnen worden behaald. Op termijn zonder de kunstenaars. De eigen creatieve geest van de docenten gaat uit de fles!
