Je leest nu het bericht:

JONGE OBSERVANTEN

Het is niet niks. De school openstellen voor een paar kunstenaars. Weliswaar zijn er randvoorwaarden (lees: afspraken en doelen) gesteld voor een dergelijk ´megalab´, maar hoe die geïnterpreteerd en behaald worden is een verrassing. Niet alleen voor de docenten en al die leerlingen! Ook voor het team kunstenaars.  Zo werkte ik vandaag op bs. De Dobbelsteen in Sevenum. Onverwachte combinaties van beeldende kunst met rekenen en taal leverden meer dan voldoende inspiratie en gespreksstof op. Dit was niets vergeleken met de besprekingen na afloop, waar volwassen observanten hun ervaringen uitwisselden. Ook een handvol leerlingen kroop in die rol. Hoe juist zij in hun betoog de rol van al die creatieve workshops konden vertalen naar veel grotere uitdagingen zoals pesten, terminaal zieke familieleden, hulp aan de jongste leerlingen en sociale cohesie in de wijk deed me versteld staan. Het getuigt van de waarde van creativiteit op school. Veel meer nog getuigt het van uitermate bewogen en betrokken leerlingen met ruggengraat. Ik geloof niet dat de directeur hen nog laat gaan na vandaag. Gelijk heeft ze.